چطور بهترین سایز لاستیک را انتخاب کنیم؟
اکثر خودروهای امروزی
به لاستیکهای چهار فصل مجهز هستند که برای ارائه عملکرد قابل قبول در تمامی شرایط
جوی و در طول سال طراحی شدهاند. این لاستیکها سواری مناسبی ارائه میدهند، کنترل
قابل قبولی دارند، صدای کمی تولید میکنند، چسبندگی خوبی در شرایط مرطوب دارند و
تا حدی نیز در برف عملکرد دارند. با توجه به این نامگذاری، بیشتر مالکان خودرو
لاستیکهای چهار فصل را در زمستان نیز استفاده میکنند و انتظار دارند این لاستیکها
چسبندگی کافی در جادههای برفی و یخزده را فراهم کنند. اما باید توجه داشت که
بیشتر لاستیکهای چهار فصل در شرایط برفی عملکرد متوسطی دارند؛ در حالی که لاستیکهای
زمستانی اختصاصی، که به لاستیک برفی نیز معروفند، چسبندگی بسیار بهتری در هنگام
بارش برف ارائه میدهند.
امروزه دو زیرشاخه اصلی
برای لاستیکهای چهار فصل وجود دارد: لاستیکهای چهار فصل با عملکرد بالا و لاستیکهای
چهار فصل گرند تورینگ. لاستیکهای چهار فصل با عملکرد بالا، کنترل بهتری نسبت به
لاستیکهای چهار فصل استاندارد دارند، چسبندگی بیشتری ارائه میدهند و حس رانندگی اسپرتتری
را منتقل میکنند—اما معمولاً در مقابل، چسبندگی کمتری در زمستان دارند. این نوع
لاستیکها مناسب خودروهای اسپرت و رانندگان جسورتر است. لاستیکهای چهار فصل گرند
تورینگ ظاهری مشابه لاستیکهای چهار فصل با عملکرد بالا دارند اما سواری نرمتر و
راحتتری ارائه میدهند، البته به قیمت کاهش کمی در توانایی کنترل.
اصطلاح «چهار فصل» در
اینجا تا حدی گمراهکننده است؛ چرا که این لاستیکها بهتر است «سه فصل» نامیده
شوند. لاستیکهای تابستانی مخصوص ارائه چسبندگی در شرایط خشک و مرطوب در هوای
معتدل یا گرم طراحی شدهاند. این لاستیکها پاسخ فرمان را تیزتر میکنند، چسبندگی
پیچها را به طور قابل توجهی افزایش میدهند و فاصله توقف خودرو را کاهش میدهند.
اما این مزایا در دمای کمتر از ۴۰ درجه فارنهایت کاهش یافته و لاستیکها در هوای
سرد دچار لغزش و رفتار ناپایدار میشوند؛ طوری که انگار روی جاده مرطوب یا حتی یخزده
حرکت میکنند. رانندگانی که از حساسیت دمایی لاستیکهای تابستانی خود آگاه نیستند،
ممکن است در روزهای سرد کنترل خودرو را از دست داده و تصادف کنند.
لاستیکهای زمستانی، که
پیشتر به «لاستیک برفی» معروف بودند، برای ارائه حداکثر چسبندگی در شرایط برفی و
لغزنده زمستان طراحی شدهاند و هیچ دسته دیگری از لاستیکها توان رقابت با آنها
را در این شرایط ندارد. حتی خودروهای تمامچرخ متحرک با لاستیکهای چهار فصل نمیتوانند
به عملکرد توقف و فرمانپذیری خودرویی با دو چرخ متحرک مجهز به چهار لاستیک
زمستانی برسند؛ موضوعی که در آزمایشهای ما نیز به اثبات رسیده است. کورال تایر
نیز به عنوان یکی از معتبرترین شرکت های این حوزه در آزمایشهای خود بر این موضوع
تاکید می کند.
لاستیکهای زمستانی مانند برخی از مدل های لاستیک ترازانو برای استفاده در ماههای سرد طراحی شدهاند، اما در هوای گرمتر عملکرد و دوام
کمتری نسبت به لاستیکهای چهار فصل یا تابستانی دارند. اگر در منطقهای زندگی میکنید
که سالانه برف میبارد، بهتر است این لاستیکها را به عنوان مجموعه دوم خودرویتان
در نظر بگیرید. در تستهای بلندمدت ما، لاستیکهای زمستانی بارها ارزش خود را نشان
دادهاند.
چرا باید از لاستیک
زمستانی استفاده کرد؟ اگر در ایالات شمالی زندگی میکنید، توصیه ما خرید یک مجموعه
لاستیک زمستانی است. آجهای عمیق این لاستیکها به طور قابل توجهی چسبندگی را
افزایش میدهند و شما هنگام رانندگی در برف احساس امنیت و آرامش بیشتری خواهید
داشت. فروشگاههایی مانند Tire
Rack لاستیکهای زمستانی را
به همراه رینگهای فولادی ارائه میدهند که میتوانید در فصل زمستان به راحتی
تعویض کنید. ما در Car
and Driver کاملاً به این لاستیکها
اعتماد داریم.
سایز لاستیک و عوامل
دیگر
بیشتر مصرفکنندگان
هنگام تعویض لاستیکهای فرسوده، لاستیکی با سایز و عملکرد مشابه انتخاب میکنند.
این کار منطقی است زیرا خودرو بر اساس لاستیکهای اصلی خود طراحی شده و استفاده از
لاستیک مشابه، عملکرد و ایمنی خودرو را حفظ میکند. (در ادامه به ارتقا خواهیم
پرداخت.)
برای تصمیمگیری بهتر،
لازم است سایز لاستیک و درجه سرعت آن را بدانید و همچنین انتظار داشته باشید چند
مایل از لاستیک جدید استفاده کنید (که به آن عمر آج گفته میشود). بیشتر این
اطلاعات روی دیواره لاستیکهای فعلی خودرویتان چاپ شده است و همچنین در دفترچه راهنمای
مالک، سایتهای اینترنتی و فروشندگان لاستیک قابل دسترسی است. (پیشنهاد میشود این
منابع را با هم مقایسه کنید تا مطمئن شوید اطلاعات درست را دارید.)
چگونه اطلاعات روی
دیواره لاستیک را بخوانیم؟
درجه سرعت
لاستیکها دارای درجه
سرعت هستند که نشاندهنده سرعت ایمن قابل تحمل برای مدت طولانی و همچنین پتانسیل
کلی عملکرد لاستیک است. لاستیکهای خودروهای پرعملکرد درجه سرعت بالاتری نسبت به
لاستیکهای خودروهای خانوادگی و SUV دارند. درجه سرعت لاستیکهای اصلی خودرو متناسب
با حداکثر سرعت خودرو تعیین شده است و معمولاً یک حاشیه ایمنی قابل توجه نیز دارد.
این درجه سرعت به صورت یک حرف در کد الفبایی-عددی که بلافاصله پس از سایز لاستیک
آمده، نشان داده میشود. حروف از L تا Y متغیر بوده و محدوده سرعت از ۷۵ مایل بر ساعت تا
بیش از ۱۸۶ مایل بر ساعت را پوشش میدهد.
اطلاعات عمر آج
دو داده مهم برای تخمین
طول عمر لاستیک وجود دارد: درجه عمر آج و ضمانتنامه مایل لاستیک. درجه عمر آج به
صورت عددی روی دیواره لاستیک پس از کلمه “treadwear” نوشته شده است. هر چه این عدد بالاتر باشد،
احتمال دوام بیشتر لاستیک بیشتر است. اما آزمایشهای تعیین درجه عمر آج دقیق
نیستند و این عدد میتواند متغیر باشد.
روش بهتر برای ارزیابی
طول عمر لاستیک و مقایسه دوام بین لاستیکهای مختلف، توجه به ضمانتنامههای عمر
آج شرکتهای سازنده است. بسیاری از لاستیکها علاوه بر ضمانت کیفیت و عیب ساخت،
ضمانت عمر آج نیز دارند. این اطلاعات را میتوانید به صورت آنلاین (مانند سایت tirerack.com) یا در بروشورهای تبلیغاتی تولیدکنندگان لاستیک پیدا کنید. قانون
کلی صنعت این است که حدود سهچهارم رانندگان عمر لاستیکهایشان حداقل برابر با
مسافت ذکر شده در ضمانتنامه خواهد بود. معمولاً اگر لاستیک زودتر از مایل تضمین
شده فرسوده شود، درصد باقیمانده مایل به صورت اعتبار برای خرید لاستیک جدید به
مشتری بازگردانده میشود. (این فرایند توسط فروشندگان لاستیک به صورت روتین انجام
میشود.)
لاستیکهای Run-Flat
بسیاری از خودروسازان
از کارخانه لاستیکهای Run-Flat را بر روی خودروهای خود نصب میکنند. این لاستیکها
قادرند پس از پنچری، مسافت کوتاهی را با سرعت کم طی کنند، به طوری که شما بتوانید
به منزل یا مرکز تعمیراتی برسید بدون نیاز به تعویض لاستیک در کنار جاده. اگر
خودرویتان با لاستیکهای Run-Flat عرضه شده، میتوانید آنها را با لاستیکهای
معمولی جایگزین کرده و لاستیک یدکی همراه داشته باشید (اما
توجه کنید که برخی خودروهای مجهز به Run-Flat فضای صندوق برای لاستیک یدکی ندارند). همچنین میتوانید لاستیکهای Run-Flat فرسوده خود را با مجموعهای دیگر از همین نوع
تعویض کنید. با اجباری شدن نصب سیستمهای مانیتور فشار باد تایر در خودروهای جدید،
حتی میتوان لاستیکهای Run-Flat را روی خودروهایی که از ابتدا با آن عرضه نشدهاند
نیز نصب کرد.
آخرین دیدگاهها