رفتن به نوشته‌ها

مذاکرات استراتژیک یا قدرت مذاکره در دوره دافوس

مذاکرات استراتژیک یا قدرت مذاکره در دوره دافوس

مذاکرات استراتژیک یا قدرت مذاکره

#دکترمازیارمیر

 

مذاکرات استراتژیک یا قدرت مذاکره در دوره دافوس
مذاکرات استراتژیک یا قدرت مذاکره در دوره دافوس

 

موفقیت یعنی حرکت از شکستی به شکست دیگر بدون از دست دادن اشتیاق.وینستون چرچیل

 

امروز 29 مرداد ماه  2022-08-20 در دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا  دانشگاه جنگدافوس)  برای امیران و افسران ارشد آجا دوره دافوس با رویکرد مباحث پیچیده مذاکرات
استراتژیک و قدرت مذاکره برگزار گردید .

با توجه به آنکه اولویت اول دافوس ان است که افسران زبده و کاربلدی را برای ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران آموزش دهد . در این دوره پیشرفته که با رویکرد آخرین تحقیقات

تکنولوژی جهان و بدور از سیستمهای سنتی آموزش و با توجه به اولویت های دافوس برای فرمانده هان زبده با رویکرد رخ دادهای روز ایران و جهان طراحی و پایه گذاری شد.

پیوسته توجیه منطقی دافوس با توجه به شرایط موجود تصمیم‌ سازی پیچیده و سخت بوده  و هست و در این دوره به کارکردهای اصول و فنون مذاکره در شرایط سخت نگاه تازه و

ویژه ای مبذول گردید.

در این دوره آموزشی دکتر مازیا میر مدرس تخصصی دکترین مذاکرات استراتژیک به باید ها و نبایدهای مذاکره و مخصصوصا مبحث ضریب شرافت در مذاکره و مدیریت عمر با

رویکرد قدرت مذاکره نگاهی تازه و موشکافانه ای صورت پذیرفته است.

مباحث متنوع دیگری با رویکرد ارتباطات غیر کلامی و تفکر سیستمی در اصول و فنون مذاکره و همچنین کاربردهای استراتژیک مذاکره در تاریخ جنگهای مختلف پرداخته شد.

مسائل و مباحث مربوط به مذاکرات استراتژیک  بسیار ساده و بدیهی است. چراکه ما هر روز و هر ساعت با بمباران اخبار و شبکه های اجتماعی با آنها رو برو هستیم اما واقعیت دقیقا

چیز دیگری است.

 

سرتیپ خلبان شهید فریدون ذوالفقاری نابغه ای برای تمام فصول

 

مذاکرات استراتژیک یا قدرت مذاکره در دوره دافوس

 

مذاکرات استراتژیک یا قدرت مذاکره در دوره دافوس
مذاکرات استراتژیک یا قدرت مذاکره در دوره دافوس

 

 

مذاکرات استراتژیک را کارشناسان و متخصصان این رشته و مذاکراتی که درخصوص زمینه ها و مسائل بین ‎المللی، منطقه ‎ای و ملیمهم در گستره زمانی میان‌مدت تا بلندمدت تفسیر

می نمایند که در آن مهارت‌های مذاکره ه‎ا و تاکتیک‌ها و تکنیک ها آن به‌کار گرفته می شود.

باید اذعان نمود که در این سلسله از مذاکرات، راهبردها ، دقیقا ابزارهایی هستند که  ما را به اهداف از پیش تعیین شده و یا نشده رهنمون خواهند نمود و تبلور موفقیت در این مسیر

رابطه عمیق و معنی داری دارد با میزان و مدل های آموزشی افراد در جایگاهتخصصی و مخصوصا سوابق عملیاتی که داشته و همچنین تاکتیک‌ها و ابزارهایی که برای دستیابی به این

استراتژی‌ها در دسترسدارند.

رهبران استراتژیک باید دیدگاه عمیق و معنی داری نسبت به فرایند مذاکره و نگاه کاملا متفاوتی به طرف مقابل داشته باشنپد ،تا بتوانند مذاکرات را پیش ببرد. اگرچه این امر در وهله

نخست سخت و شاید دشوار به‌نظر می‌رسد، ولی در حقیقت پیوسته با اینوحدت رویه ها درگیر هستیم و این‌ گونه مذاکرات را شاید بتوان مذاکرات استراتژیک نام گذاری نمود.

در کارگاه آموزشی تخصصی به تفکر یک مذاکره کننده استراتژیک از دیدگاه های مختلف نگاه تازه ای شد و سپس به ابعاد، انواع واصول و فنون مذاکره ازجهات مختلف با رویکردهای

مختلف و در سایه آینده پژوهی نگاه دوباره ای انجام شد، در نهایت نیز به‌طورخلاصه یک نمونه های مذاکرات استراتژیک واکاوی شد بدون آموزش پاور پوینت و به‌عنوان مطالعه

موردی (Case Study) فیلمهایمختلفی نقد و بررسی گردید.

مذاکرات استراتژیک یا قدرت مذاکره در دوره دافوس

 

مذاکرات استراتژیک یا قدرت مذاکره در دوره دافوس
مذاکرات استراتژیک یا قدرت مذاکره در دوره دافوس
تعیین وقت دقیق مذاکره :
هیچ‌وقت بدون اطلاع و آمادگی قبلی با کسی مذاکره نکنید و هیچ کسی را نیز در چنین موقعیتی قرار ندهید.

 تعیین وقت مذاکره: هیچ‌وقت بدون اطلاع و آمادگی قبلی با کسی مذاکره نکنید و هیچ کسی را نیز در چنین موقعیتی قرار ندهید. *

تعیین افراد مذاکره‌کننده: قبل از مذاکره بدانید که با چه کسانی و با چه سمتی مذاکره دارید تا شما نیز بتوانید پیش‌بینی‌های لازم، برای

همراهی همکاران لازم برای مذاکره را داشته باشید.

تاییدیه زمان ملاقات:

حداقل 48 یا 24  ساعت قبل از شروع مذاکره، مجددا برای برگزاری مذاکره تاییدیه بگیرید.

زمان حضور در قرار ملاقات: بهتر آن است که حدود ۱۰ دقیقه قبل از شروع مذاکره، در محل مذاکره حضور پیدا کنیم. اگر خیلی زود به

محل قرار رسیدیم، بهتر آن است که در محلی که دیده نشویم، وقت‌گذرانی کنیم.

همراه داشتن برخی لوازم ضروری: یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای برخی لوازم ضروری را همیشه همراه خود دارد تا در صورت وقوع اتفاقات

پیش‌بینی نشده، بتواند با آن مقابله کند.

رعایت تناسب در پوشش: نوع پوشش با توجه به نوع مخاطب تعیین می‌شود، البته کلیاتی وجود دارد که در مورد همه محیط‌ها

صادق است که به شرح زیر است:

۱ – نوع پوشش باید رسمی باشد.

۲ – در مذاکرات مختلف از رنگ‌های مختلف استفاده کنید. هیچ‌وقت چند جلسه مذاکره را با یک رنگ ثابت برگزار نکنید.

۳ – در ملاقات با شرکت‌های دولتی، مراقب استفاده از پوشش‌های مخصوص کشورهای خارجی همانند کراوات یا پیراهن آستین‌کوتاه

باشید، این مطلب را به یاد داشته باشید که همیشه فرهنگ و عرف مقدم بر استاندارد است.

۴ – هنگامی که مثلا وظیفه فروش به یک قشر آسیب‌پذیر جامعه را بر عهده دارید، از پوشیدن لباس‌های گرا‌ن‌قیمت که شبهه اعمال

پرستیژ یا فخرفروشی را داشته باشد، خودداری کنید.

۵ – در هر نوع مذاکراتی، استفاده از لباس‌های اسپرت نظیر شلوار لی، تی‌شرت، کفش‌های ورزشی و … فاجعه است!

۶ – استفاده از خودکار و همراه داشتن یک دفترچه یادداشت کوچک.

۷ – اتومبیل؛ نوع اتومبیل نیز ارتباط کامل با هدف جلسه دارد که باید به آن توجه شود.

نحوه ورود به اتاق: اگر با کسی از قبل قرار ملاقات دارید و نوبت داخل شدن شما فرا رسیده است، با ضربه زدن به در وارد اتاق شوید و

به باز و بسته بودن در دقت نکنید.

 

مکان استقرار مذاکره کننده:

مکان مناسب در اتاق  نشستن در اتاق باید رو به روی طرف مقابل، با رعایت فاصله رسمی باشد. یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای نه

بالاتر قرار می‌گیرد نه پایین‌تر و از نشستن در جایی که موقعیت وی را پایین می‌آورد خودداری می‌کند.

نحوه دست دادن: دست دادن صحیح یکی از مهم‌ترین روش‌های ایجاد ارتباط اولیه با طرف مقابل است. دست دادن نباید نه شل

باشد که حاکی از بی‌علاقگی و بی‌ارادگی است و نباید آنقدر محکم و سفت باشد که ایجاد درد کند.

ادامه مطلب

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *